ΤΡΟΧΑΙΑ ΑΤΥΧΗΜΑΤΑ

ΤΡΟΧΑΙΑ ΑΤΥΧΗΜΑΤΑ

Τα τροχαία ατυχήματα αποτελούν ένα σύνθετο κοινωνικοοικονομικό πρόβλημα. Συμβαίνουν συνήθως σε άτομα νέων ηλικιών που αποτελούν ένα ιδιαίτερα ενεργό τμήμα του πληθυσμού.

Όσον αφορά τα αίτια των τροχαίων ατυχημάτων οι σπουδαιότεροι παράγοντες κινδύνου, είναι η χρήση αλκοόλ, η μη χρήση ζώνης ασφαλείας για τους αυτοκινητιστές και κράνους για τους δικυκλιστές και γενικότερα η μη ασφαλής οδήγηση. Το κακό οδικό δίκτυο, αποτελεί ένα ακόμη αρνητικό παράγοντα, ιδιαίτερα για τη χώρα μας, όπου κάθε χρόνο χάνονται σε τροχαία ατυχήματα περισσότερα από 15 άτομα ανά 100.000 κατοίκους. Παράλληλα υπάρχουν πολλές φορές παράγοντες μη εμφανείς που δύσκολα ενοχοποιούνται, όπως για παράδειγμα η υπνηλία, που σχετίζεται με τις συνθήκες εργασίας, καθώς και περιβαλλοντικοί παράγοντες που σε συνδυασμό με τη συμπεριφορά των πεζών, μπορούν να συσχετισθούν με τα τροχαία ατυχήματα.

Οι συνέπειες των παραπάνω είναι ιδιαίτερα σοβαρές τόσο για το άτομο όσο και για την κοινωνία. Για το άτομο η απώλεια της ίδιας του της ζωής, ο τραυματισμός αλλά και η ενδεχόμενη αναπηρία αποτελούν ιδιαίτερα αρνητικές συνέπειες.. Επιπρόσθετα τα ψυχικά τραύματα και η αρνητική επιρροή στις προσωπικές σχέσεις και την επαγγελματική σταδιοδρομία του παθόντα, μπορεί να τον συνοδεύουν για όλη του τη ζωή. Αντίστοιχος αρνητικός αντίκτυπος μπορεί να υπάρχει και για την οικογένεια και τους συγγενείς των θυμάτων. Τέλος το κόστος επιβίωσης με αναπηρία από τροχαίο ατύχημα, είναι ασήκωτο για τον παθόντα αλλά και για το σύνολο της κοινωνίας.

Η κοινωνία λοιπόν και ειδικότερα το κρατικό ταμείο, επιβαρύνεται όχι μόνο από τα εμφανή έξοδα νοσηλείας και διαβίωσης, αλλά και από τα επιπρόσθετα επιδόματα και συντάξεις αναπηρίας, αφού οι τραυματίες δεν μπορούν να εργαστούν, και να ενισχύσουν επομένως την εθνική οικονομία. Υπολογίζοντας τα παραπάνω, και σκεπτόμενοι ότι οι μισοί και κάτι νεκροί ανήκουν στο εργατικό δυναμικό, μπορεί κανείς εύκολα να αναλογιστεί την μείωση των εσόδων του Κράτους που προκύπτει, τόσο από το χάσιμο των εργατικών χεριών, όσο και από την μείωση των πιθανών εισφορών που θα προσέφεραν στην οικονομία. Τέλος το δημογραφικό κόστος, ιδιαίτερα για κοινωνίες που αντιμετωπίζουν έντονο δημογραφικό πρόβλημα, όπως η δική μας, αποτελεί μια ακόμα δυσβάσταχτη συνέπεια αυτού του κοινωνικού προβλήματος.

Η αντιμετώπιση όλων των παραπάνω αρνητικών συνεπειών απαιτεί συνεργασία όλων των αρμόδιων φορέων. Θα πρέπει να σχεδιασθεί και εφαρμοσθεί μια ολοκληρωμένη πολιτική οδικής ασφάλειας και αστυνόμευσης, σε συνδυασμό με πολλαπλούς ελέγχους της τροχαίας για υπέρβαση ορίου ταχύτητας, χρήση ζώνης, αλκοτέστ, κτεο κ.α. Επιπλέον ιδιαίτερα για τη χώρα μας, η συντήρηση και επισκευή του οδικού δικτύου όπου χρειάζεται, κρίνεται ιδιαίτερα επιβεβλημένη. Τέλος τα ίδια τα άτομα θα πρέπει να αλλάξουν οδηγική συμπεριφορά και κουλτούρα γενικότερα, μιας και ο ανθρώπινος παράγοντας είναι αυτός που παίζει τον καθοριστικότερο ίσως ρόλο στο συγκεκριμένο φαινόμενο.

Συνοψίζοντας, διαπιστώνουμε πως τα τροχαία ατυχήματα αποτελούν μεγάλο κεφάλαιο για την χώρα μας. Σίγουρα μπορούμε όλοι να ευαισθητοποιηθούμε πάνω στο θέμα αυτό, και γιατί όχι να βοηθήσουμε ο καθένας με τον δικό του τρόπο στην αποτελεσματική μείωση αυτής της χρόνιας μάστιγας που απειλεί τις ζωές μας!

Κυριακοπούλου Κατερίνα, Παναγοπούλου Δήμητρα, Πέπε Πολυτίμη, Πλατανίτη Καλιρόη, Φερλέ Πηνελόπη, Σταματελοπούλου Ολυμπία Γ3

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου