ΤΟ ΑΓΧΟΣ ΣΤΗ ΖΩΗ ΤΩΝ ΕΦΗΒΩΝ


Τι είναι άγχος άραγε; Το άγχος είναι κομμάτι της καθημερινής ζωής, ειδικά στη σύγχρονη κοινωνία. Δεν πρόκειται μόνο για ανησυχία και πανικό. Είναι η καθημερινή εμπειρία της υπερέντασης, της πίεσης του χρόνου και της προσπάθειας που καταβάλλουμε για να ανταποκριθούμε στις απαιτήσεις που μας επιβάλλονται στο σχολείο και στο σπίτι. Το άγχος είναι το συναίσθημα που συνοδεύει την απάντηση του οργανισμού στον κίνδυνο ή την απειλή.
Οι νεαροί άνθρωποι, όπως και οι έφηβοι, βιώνουν άγχος. Το δικό τους άγχος προέρχεται από διάφορες πηγές, μεταξύ άλλων να τα πάνε καλά στο σχολείο, να κάνουν φίλους και να τους κρατήσουν, να ικανοποιήσουν τις προσδοκίες των γονιών, των δασκάλων ή των προπονητών τους. Συχνά οι ενήλικες παραβλέπουν το γεγονός ότι ο έφηβος βιώνει έντονα συναισθήματα άγχους.
Οι νέοι όλων των ηλικιών, αλλά ιδιαίτερα οι έφηβοι, μπορεί να δυσκολεύονται να αναγνωρίσουν και να εκφράσουν το άγχος που νιώθουν. Οι έφηβοι συνήθως εκφράζουν το άγχος τους με αλλαγές στη συμπεριφορά τους. Ανάμεσα στις πιο κοινές αλλαγές που εκφράζουν φοβίες, έρχονται σε αντίθεση με τον καθηγητή, κοιμούνται πάρα πολύ ή πολύ λίγο, τρώνε πολύ ή ελάχιστα.
Για τους εφήβους, ενώ το να αφιερώνουν πολύ χρόνο στο σχολείο, στο άγχος είναι ότι γίνονται κακοδιάθετοι, σταματούν να ασχολούνται με δραστηριότητες που συνήθιζαν να τους αρέσουν και παραπονιούνται περισσότερο από ότι συνήθως για το σχολείο, κλαίνε με τους φίλους τους και να μιλούν πολύ μαζί τους αποτελεί φυσιολογικό μέρος της ανάπτυξης τους, το να αποφεύγουν εντελώς τους γονείς τους, να αφήνουν παλιούς φίλους για καινούργιους, να εκφράζουν υπερβολική επιθετικότητα προς τα  μέλη της οικογένειάς τους, μπορεί να αποτελούν ένδειξη ότι ο έφηβος βιώνει σημαντικά επίπεδα άγχους. Ενώ η αρνητική συμπεριφορά δεν συνδέεται πάντοτε με υπερβολικό άγχος, οι αρνητικές αλλαγές στη συμπεριφορά σχεδόν πάντα αποτελούν σαφή ένδειξη ότι κάτι δεν πάει καλά.
Ορισμένες φορές ο έφηβος μπορεί να μην εμφανίζει αλλαγές στη συμπεριφορά του στο σπίτι, αλλά να εκτονώνει τη συμπεριφορά του σε άλλους χώρους.
                                          ΤΑ ΨΥΧΙΚΑ ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ ΑΓΧΟΥΣ: ανησυχία, ανυπομονησία, εκνευρισμός, αγωνία, αίσθημα ακαθόριστου φόβου, δυσχέρεια στη συγκέντρωση, διαταραχές της μνήμης και διάσπαση της προσοχής.
                                          ΤΑ ΣΩΜΑΤΙΚΑ ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ ΑΓΧΟΥΣ: ταχυκαρδία, τρόμος(τρέμουλο), συσπάσεις των μυών, δύσπνοια, αίσθημα κόμπου στο λαιμό, βάρος στο στήθος, ζάλη, αστάθεια, τάση για λιποθυμία, διάρροια, ναυτία, μούδιασμα των άκρων, συχνοουρία, πόνοι στο στομάχι, υπέρταση, αίσθημα ζέστης ή κρύου στα άκρα κοκκίνισμα στο πρόσωπο και ξηρό στόμα.

Οδηγίες αντιμετώπισης του άγχους
   Οι έφηβοι καθημερινά περνάνε διάφορες δυσκολίες (ας πούμε με το διάβασμα…)και προσπαθούν να ανταπεξέλθουν αλλά συγχρόνως τους κυριεύει το άγχος και η αγωνία «θα τα καταφέρω ; θα προλάβω να τα διαβάσω όλα;»
Οι σκέψεις μας σαν έφηβοι είναι  όλες αρνητικές, ( ότι δεν θα προλάβουμε να ανταπεξέλθουμε κ.λπ.) και εκείνη την ώρα νευριάζουμε, θυμώνουμε και σπαταλάμε άδικα την ενέργεια που θα μπορούσε να μας είχε βοηθήσει  στο να κινηθούμε ή στο να δουλέψουμε πιο γρήγορα και πιο επιτυχημένα και σίγουρα καλύτερα από ό,τι θα κάναμε αν ήμασταν θυμωμένοι, αγχωμένοι κ.λπ.
    Αλλά να μου πείτε πως κάποιος  που σε λίγο δίνει για lower ή για proficiently μπορεί να είναι ήρεμος και να πίνει το καφεδάκι του ήσυχα χωρίς άγχος;
 Ή πόσο μάλλον  κάποιος που δίνει για πανελλήνιες  να είναι μια χαρά ωραία και να μην έχει ούτε μια στάλα άγχος ενώ σε λίγο θα γράψει  κάτι που θα του καθορίσει  το μέλλον του (π.χ. το επάγγελμα του , τις ασχολίες του, το αν θα είναι καλά και από την οικονομική πλευρά κ.λπ.;)
    Δηλαδή τι πρέπει να κάνουμε, να αφαιρέσουμε τις πανελλήνιες, το lower, το proficiently;
  Αυτό που πρέπει να κάνεις και εσύ και όλοι μας απαιτεί ηρεμία, χαλάρωση και συγκέντρωση…. Ίσως μια βόλτα(όχι μεγάλης  διάρκειας), λίγο παιχνίδι ή κάτι τέτοιο τέλος πάντων να σε χαλαρώσει και να σε κάνει πιο συγκεντρωμένο/συγκεντρωμένη στο να ξαναρχίσεις μετά το διάβασμα πιο ήρεμα και πιο χαλαρά και ίσως τότε με πιο πολύ αυτοπεποίθηση (ότι ναι θα τα προλάβω) κι έτσι θα καταφέρεις  να σκέφτεσαι πιο σωστά και ίσως και πιο λογικά….
   Για παράδειγμα αν είσαι αγχωμένος/αγχωμένη την ώρα που γράφεις θα κάνεις  λάθη απροσεξίας που δεν θα τα έκανες αν  ήσουν σε καλή φυσική κατάσταση!
   Αυτό που θέλω να καταλήξω νομίζω  ότι έγινε κατανοητό από σας… δεν λέω ότι αν έχεις άγχος σημαίνει ότι δεν θα βγαίνεις καθόλου έξω ή ότι θα  κάθεσαι σε μια καρέκλα και θα διαβάζεις…. Όχι δεν έχει σχέση αυτό… Εκτός αν όταν βγαίνεις έξω αντί να παίρνεις αέρα «μπουχτίζεις» περισσότερο (αγχώνεσαι δηλαδή ακόμα πιο πολύ) που εγώ αυτό το θεωρώ απίθανο …   Αυτό που θέλω να πω είναι πως αν ΧΑΛΑΡΩΣΕΙΣ όλα θα σου έρθουν πιο αρμονικά από ότι θα σου έρχονταν αν τα έπαιρνες όλα σαν κάτι ακατόρθωτο, κάτι που δεν μπορεί να συμβεί κ.λπ. 

Μαρία Ζωγόγιαννη

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου